Co to jest employer branding?

W ciągu ostatnich lat rynek pracy przeszedł niesamowitą metamorfozę. Nie bez powodu często mówi się, że obecnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika. W związku z tym coraz większe znaczenie ma wizerunek pracodawcy. Pozwala on nie tylko pozyskać dobrego specjalistę do zespołu lecz także przekonać go żeby pozostał w firmie na dłużej.

We współczesnych czasach coraz więcej osób stawia na rozwój osobisty. Wpływa to znacznie na wzrost pewności siebie oraz na stawianie wymagań wobec pracodawcy. W związku z tym, wizerunek pracodawcy odgrywa coraz bardziej istotne znaczenie.

Jak się okazuje atrakcyjne warunki zatrudnienia nie wystarczają już, aby zatrzymać dobrego pracownika w firmie na dłuższy okres czasu. Potrzeba znacznie więcej, aby utrzymać lojalnego pracownika. I właśnie tutaj z pomocą przychodzi employer branding – czyli budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy.

Wizerunek pracodawca – czyli employer branding?

Termin ten jest stosunkowo młody, bowiem został wprowadzony w 2001 roku przez firmę McKinsey. Mimo prób tłumaczenia wyrażenia tego zwrotu to raczej jest on znany pod nazwą anglojęzyczną. Na rynku polskim jest dostępne jest kilka pozycji bibliograficznych na temat budowania wizerunku pracodawcy, a internet jest głównym medium wymiany informacji oraz doświadczeń specjalistów z tej branży.

Employer branding to nic innego jak wszelkie działania danej firmy mające na celu budowanie wizerunku „pracodawcy z wyboru”.
Miano Employer branding otrzymują te firmy, w których obecni oraz potencjalni pracownicy dostrzegają atrakcyjne środowisko dla rozwoju swojej kariery zawodowej.
Powszechnie terminem employer branding określane są wszelkie działania, zarówno te dokonywane wewnątrz firmy jak i na zewnątrz firmy. Mają one na celu pozytywnej budowanie marki oraz spójnego i nienagannego wizerunku pracodawcy zarówno wśród obecnych jak i potencjalnych pracowników.

Wizerunek pracodawca – grupa wewnętrzna i zewnętrzna

Poszczególne działania budowy marki pracodawcy można zasadniczo podzielić na dwa typy, w zależności od grupy, do której to są adresowane. Wyróżnia się:

  • Wizerunek pracodawca wewnętrzny – jest on skierowany do obecnych pracowników firmy i skupia się w dużej mierze na stworzeniu przyjaznej atmosfery pracy oraz możliwości rozwoju.
    Do działań tego zakresu zalicza się:

    • wprowadzenie pracownika do firmy
    • proces rekrutacji
    • opiekę zdrowotną
    • benefity i bonusy
    • organizację wyjazdów integracyjnych,
    • wydawanie gazetek firmowych
    • inwestycje w kapitał ludzki, na przykład w formie szkoleń pracowników
  • Wizerunek pracodawca zewnętrzny – skierowany jest głównie do potencjalnych pracowników.
    Priorytetowym celem działań jest stworzenie wizerunku danego przedsiębiorstwa jako bardzo atrakcyjnego pracodawcy.Uzyskiwane jest to poprzez:
  • uczestnictwo w targach pracy
  • aktywną promocję firmy
  • efektywne i trafiające do grupy docelowej ogłoszeni rekrutacyjne

Employer branding kurs – jak stworzyć pozytywny wizerunek firmy?

Budowa pozytywnego wizerunku firmy to inwestycja długoterminowa. Poszczególne działania muszą być zawsze odpowiednio zaplanowane. W tym długofalowym procesie dużą rolę odgrywa kadra zarządzająca, a zwłaszcza dział personalny, zatem employer branding kurs jest bardzo potrzebny.
Pozytywny wizerunek firmy można zbudować poprzez działania mające na celu zatrzymanie wartościowych pracowników w firmie oraz sprawienie tego, aby mieli o niej pozytywną opinię. Jest to uzyskiwane poprzez:

  • docenianie pracy pracowników
  • wspieranie pasji
  • przedstawienie precyzyjnych zasad awansu
  • wskazanie możliwości rozwoju
  • kontrolowanie poziomu satysfakcji z pracy oraz utożsamiania się z daną firmą

Budowanie wizerunku pracodawcy jest ciągłym procesem, który nigdy się nie kończy. Ciągle zmieniające się trendy, nowe technologie oraz kolejne roczniki kandydatów wchodzących na rynek pracy, wymagają od osób zajmujących się employer brandingiem ciągłego uczenia się oraz aktualizacji wiedzy. Zatem każdy profesjonalny employer branding kurs pozwala nabyć niezbędnych umiejętności. Praktyczny warsztat, pozwala nauczyć się nie tylko projektować wizerunku pracodawcy, ale również planować pojedyncze działania w tej kwestii.